Kurs og arrangementer

Skolenes sangdag

Skolenes sangdag er årets sanghøydepunkt for elever på barnetrinnet, der barn over hele landet synger sammen - samtidig! I Oslo Konserthus spiller Oslo-Filharmonien opp til et kor av 1200 barnestemmer, og konserten streames til hundrevis av skoler over hele landet. Orkesteret spiller utplukkede sanger i flotte, nyskrevne arrangementer for vokal og orkester. I tillegg fremfører de kjente orkesterverk fra det klassiske skattekammeret.

Barna ute på skolene og i konserthuset har på forhånd øvd på både sangrepertoaret og dansebevegelsene. De står klare ved storskjermer landet rundt for å synge med under den direktesendte konserten i Oslo Konserthus. Noen klasser pynter klasserommene sine til sangfest, mens andre samler hele skolen i gymsaler, auditorier eller på skoleplassen. Sammen skapes landets desidert største allsang-kor!

Sangdagen skal både være en kunstnerisk opplevelse, en morsom aktivitet og et verktøy for å bygge et positivt læringsmiljø på skolen. Dette skal være en dag der elever i ulike aldre samles rundt sangen som en aktivitet som skaper glede og fellesskap. Her skal det synges så det runger over hele landet!

Skolenes sangdag har vært arrangert i mindre eller større omfang siden 2016. Skolenes sangdag arrangeres av Musikk i Skolen i samarbeid med Oslo-Filharmonien og Krafttak for sang.